PhalanxoflegendZ Ver 4.5

Medical Lab


Assalamualaikum...

Rindu nak baca karya2 sahabat kat 'page' kita ni.. Na lepaskan rindu, so lets share a story. Hilangkan kesunyian blog kita ni. Apa yang saya nak 'cer' is about my lab.

Intoducing my self...
Nama - Rahim (Jvrouleyna)
Cos - Med. Lab. Technology.
Year - 2nd part 4.
State - Pulau Pinang (Bertam)

Kat mana titik permulaan cerita ni ek..Emm...OK! Kehidupan kami bermula didalam lab. Kami 'bermain' dengan patient Blood-Serum-Body Fluid and Feaces(euwww)..But that what we are. Saya dan colleague bekerja 'mencari penyakit'. Bermula dengan mengenal bacteria, virus, fungi, parasite dan body immune. Ini laa harian kami mencari dan menyelesaikan masalah. Bila belajar,terasa cam doctor laa plak but tak setaraf pon. Banyak yang kami belajar, tapi untuk kali ini saya nak cerita tentang Microbiology Lab. Kat lab ni saya bermain dengan organisms pathogenic and normal flora.

Do you know??? Normal flora ni organism yang ada dalam badan kita dan pada peringkat awal nye tak berbahaya pon..TAPI!!! bila bilangan nye banyak yang menyebabkan jadi pathogenic (mendatangkan sakit). Pernah dengar E.coli ?? Asalnye adalah normal flora.(gambar atas) Camtu la rupa dia bawah microscope x100 oil immersion. Menarik kan? Tp ada tiga warna je(merah,biru n purple je) sbb kne 'stain'.

Name2 bacteria banyak yang sedap2 bunyinya...contoh: Escherichia , Vibrio, Shigella, Salmonella, Staphylococcus, Streptococcus, Pseudomonas, Klebsiella dll.. Mesti ter-tanye2 kan knape plak cam doktor.. Dalam lab microb ni, tiap organisms ada symptom2 dan karaktor tersendiri.. Bagi je tanda2, kami culture(biak/ternak) then kami diagnose. Dalam lab ni gak kami balajar masak agar. Contohnye Blood Agar,Chocolate Agar, Mac Conkey Agar...sume ni kami buat untuk bacteria makan.(sebenarnye utk culture atas agar tu)(^_^'')hehe... Sonok main2 dengan penyakit. Dalam hadis ada kata, setiap penyakit ada ubatnya. Selepas kami kenal, kami cari kelemahan organism ni dengan antibiotic disk. Sbb tu kalo doktor bagi antibiotic kne habiskan, kalau x habis,organism tu akan bertambah kuat n immune. Nnt kne makan lagi byk dosage.huhu..

Ni baru cerita part Microbiology.. Xtau nak cerita ape lagi.

Ikuti cerita seterusnya bersama dengan kisah Tania Saginata dan Tania Solium. Sinopsis: Sebuah kisah kehidupan dua beradik yang hidup menumpang. Mereka memberi peringatan kepada manusia yang leka dan alpa dengan perintah dan hukum hakam Allah terutama dengan kesihatan yang dikurniakan. Apa yang terjadi??? Nnt sy cerita lagi.

Wasalam~

1 comments:

Superwoman Aja said...

Wah suke. Btw .Even aku amek kos opto which more to phy.Bt ak amek subjek ni time sem 1.N aku pnh dgr term2 diatas hihi.:P

Related Posts with Thumbnails